15 July 2009

tiada bakat...T-T

dlm tempoh cuti ni ...
rase nye da berpuluh2 kali aku cuba...
n macam2 tips aku dengar...
smpi gune theori physics lg ...
tp x penah jadi ...

ntah brape byk biji telur dah aku korban kn kt rumah ni...
smpi mak aku pon pelik ...
pesal laju je abes telur kt rumah nie...
hehehe...

sbnarnye aku nk buat telur setengah masak ..
utk pengetahuan ramai ..
telur stgh masak ni antara kegemaran aku ...
tp so far x penah jd...
byg kn la skali buat ..
2 biji abes... mane x abes nye telur kt peti sejuk tu...
adeh....

tips demi tips aku dgr...
pki air yg bru mendidih la...
letak atas api la....

mule2 buat ... aku pki water heater je la...
dgn harapan ckup la...
abes bile pecah kn telur kluar lendir...
x masak lansung...
sudah nye aku mkn telur mentah je la ...

next pulak...
try gune teori physics lak ...
klu kite maintain die punye volume...
bile suhu naik... pressure pon naik (Gas Law)
so aku tutup periuk yg ade air panas tu ...
biar sampai 10 minit....
las skali dapat telur rebus...
jd aku mkn telur rebus je la...

ni pagi td aku try lg....
kali ni aku gune teknik same ...
cume aku didih kn ari dlu...
n letak 5 minit je ...
tp akhirnye... bukan stakat masak...
perfectly boiled egg...
adeh .... so aku cri kt dalam almari rumah..
akhir skali jumpe mayonaise kt dlm tu...
so jd egg mayo sandwich la ...
tu la breakfast aku pgi ni...


mmg sah xde bakat

9 comments:

Mine Bemin said...

kesian kash...

mungkin salah tgk jam kot...time nak masak telur tu tgk jam kat dapur..
pastu time nak angkat telur plak tgk jam kat ruang tamu

manelah tau..jam kat ruang tamu lmbt 5 minit

cube ag....nanti2 jadi la tu
hehehehe

w@k said...

yee!!!!
practice makes perfect

bley relate ag ngan fzik
bgge ckgu Bad
hahahahahah

jumaat_asar said...

masak megi sudey..hahaha

Unknown said...

haha...
nk tau ape yg lg klaka x???

telur yg aku nk wat 1/2 masak hari ni
mmg dah jd telur rebus dr awal lg..
mak aku da rebus siap2 ...
die sruh aku mkn ...
wat sandwich...
hahhaha

Ar-Rijal said...

salam

kash

cmni la bro..masak air mendidih..then masukkan air tu dalam mangkuk.masukkan telur tu dalam air yg dah panas tu.then tutup mangkuk tu dengan penutup.lepas tu tunggu dalam 6-10 minit.lepas tu baru boleh makan.

Anonymous said...

Bek ko dengar cakap Rijal tu, die hari2 makan 6 biji telur... ko tanya je telor masak ape sume die reti buat hahaha jk

lil' haikal said...

kash.. aku nk makan... walaupown x jadi.. nk makan weyh...

nk nk..


nnt ang kena bwt tuk aku...
nk

MOHAMAD FAIZ said...

hahaha.. ler..ape susah benar kau ni kash.. kat rumah aku or kat kedai mamak mane2..cara plg senang ko beli jela container yg utk masak telur setengah masak nih.. kelua modal sket..tp bebaloi... tggl letak telor dlm tu... isi air panas... nnti air die akan mengalir... cukup kering container..telur tu ready to eat dah . haha. senang kn ;)

Azmir Azlan said...

tips nye, pakai air mendidih, rendam 5-7min. kan senang je tu. aku wt slalu jd je. xpon beli bekas half boiled egg tu. lagi senang ade sukatan2 die